اسماعیل حیدری؛ مسعود جعفری نژاد؛ بشیر اسماعیلی گنهرانی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 217-243
چکیده
هدف از انجام پژوهش بررسی موانع نهادینهسازی ارزشهای دفاع مقدس در نظام آموزشی در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی می باشد. به نظر میرسد علیرغم گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، سیاستگذاریهای انجام شده ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش بررسی موانع نهادینهسازی ارزشهای دفاع مقدس در نظام آموزشی در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی می باشد. به نظر میرسد علیرغم گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، سیاستگذاریهای انجام شده در نظام آموزشی کشور به ویژه در حوزه نهادینه سازی ارزشهای والای دفاع مقدس در نظام آموزشی کشور، درحوزه آموزش نتواسته آنطور که باید و شاید به رسالت خود جامع عمل بپوشاند و موفقیتهای درخوری را کسب نماید. در این پژوهش که به صورت تحلیلی- توصیفی انجام پذیرفته است تلاش شده به این پرسش مهم پاسخ داده شود که مهمترین موانع نهادینه سازی ارزشهای دفاع مقدس در چهل ساله دوم انقلاب چیست؟ در پاسخ به پرسش مذکور، فرضیه پژوهش بر این اصل استوار بوده است که بیتوجهی کارگزاران فرهنگی در نهادینهسازی ارزشهای دفاع مقدس و عدم تربیت کارگزاران شایسته از مهمترین موانع در این زمینه به حساب میآید. در این زمینه به نظر میرسد چند بخشی بودن سیستمهای دخیل در حوزه سیاستگذاری آموزشی، در اولویت نبودن نهادینه سازی فرهنگ دفاع مقدس در حوزه آموزشی نسبت به دیگر حوزهها و عدم سرمایهگذاریهای کلان در این حوزه و همچنین عدم اتصال بدنه آموزشی و دیگر بخشهای مرتبط به آموزههای فرهنگی دفاع مقدس به صورت تخصصی، از جمله موضوع و مولفههای مهم حائز اهمیت در بررسی موانع نهادینه سازی ارزشهای دفاع مقدس در نظام آموزشی در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی میباشد.