Document Type : Original Article

Author

PhD student in Islamic History, Islamic Azad University, Najafabad Branch, Najafabad, Iran

Abstract

The issue of Palestine and the right of Muslim sovereignty over it, after the collapse of the Ottoman Empire, was always one of the most important issues for the advancement of the Islamic world, and relatively over time, the importance of this issue has experienced ups and downs with the defeat of the Ottoman Empire in the First World War and the domination of England over Palestine, during a dirty deal with Britain, the Jews ignored the rights of the Islamic Ummah and the decisive Muslim majority of Palestine and prepared the preparations and tools for the establishment of a Jewish state in Palestine. And by favoring the unity of the Islamic world and supporting the Ottoman caliphate as a political symbol of Muslims against British colonialism, it showed the first reactions to the formation of the Jewish state in the Islamic lands and demanded the restoration of the sovereignty of Muslims over their second Qibla. The interest of Indian Muslims in the destiny of the Islamic world connected them with other Islamic lands. With the occupation of Palestine, the most widespread anti-Zionist wave during the Islamic Caliphate movement went beyond the borders of India. He saw the control of Al Saud over the holy places of Hejaz as the only factor for the unity of the Islamic world, in the issue of Palestine, he took steps to support Palestine widely, with the defeat of the Caliphate movement, the cause of the oppressed Palestinian nation suffered many ups and downs, until the Islamic Revolution of Iran led by Imam Khomeini. (RA) achieved victory in the revolution, which during its struggle period had placed the restoration of the rights of the Palestinian people at the top of its priorities. Unlike other Islamic states, the issue of Palestine became the permanent goal and strategy of the Islamic Republic of Iran. In this article, the issue of Palestine from the formation of the Caliphate movement to the Islamic Revolution and how to deal with the issue of Palestine is discussed. The method of the article is descriptive and analytical, and the method of library collection, documents and electronic resources was used.

Keywords

ابوالحسنی، علی (1377). مهاتما گاندی: همدلی با اسلام، همراهی با مسلمین، تهران: نشر عبرت.
اسعدی، مرتضی (1367). بیت‌المقدس، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.
اینگرامز، دورین (1366). بذرهای توطئه، گزیده اسناد محرمانه وزارت خارجه انگلیس از اعلامیه بالفور تا قیمومیت انگلیس بر سرزمین فلسطین، ترجمه دکترحسین ابوترابیان، تهران: انتشارات اطلاعات.
آقایی، سید داود (1367). سیاست و حکومت در عربستان سعودی، تهران: چاپ کسری.
جعفری هفت‌خوانی، نادر و کوهکن، محمدرضا (1398). «آسیب‌ها و موانع تحقق مردمی‌سازی دیپلماسی فرهنگی در ایران؛ یک پژوهش کیفی». فصلنامه مطالعات قدرت نرم، 9(شماره 1)، 31-70.
الجندی، انور (1367). اسلام در جهان امروز، ترجمه مسعود محمدی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
الجندی، انور (1371). اسلام و جهان معاصر، ترجمه حمیدرضا آژیر، مشهد: بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی.
الحسن، مشیر (1367). جنبش اسلامی و گرایش‌های قومی در مستعمره هند، مجموعه مقالات، ترجمه حسن لاهوتی، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس.
خامنه‌ای، سید علی (آیت‌الله) (1347). مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان، تهران: نشر آسیا.
خدابخشی، لیلا؛ ازغندی، علیرضا و هرمیداس باوند، داوود (1398). «بررسی مقایسه‌ای راهبرد ایران و عربستان در بحران سوریه با تکیه بر نظریۀ نوواقع‌گرایی»، فصلنامه مطالعات دفاع مقدس، 5(3)، 21-47.
دوپاسکیه، رژه (1363). اسلام و بحران عصر ما، ترجمه و تحریر دکتر حسن حبیبی، تهران: انتشارات اطلاعات.
دورانت، ویل (1356). اختناق هندوستان، ترجمه رحیم نامور، چاپ دوم، تهران: نشر گام.
رفعت، سید احمد (1372). ستیز بی‌پایان میان اسلام و غرب، ترجمه عباسعلی براتی، قم: انتشارات سعید بن جبیر.
ریاض، سید حسن (1958). پاکستان ناگزیرتاهه، شعبه تصنیف و تالیف و ترجمه، کراچی.
صادقی، سید شمس‌الدین؛ احمدیان، قدرت و زارع، سارا (1398). «راهبرد عربستان سعودی در بحرین و تأثیر آن بر جبهۀ مقاومت»، فصلنامه مطالعات دفاع مقدس»، 5(4)، 29-45.
صدیق، میرابراهیم؛ جمشیدی، محسن و پورعظیم، معصومه (1398). ««نقش و جایگاه استراتژی دفاعی در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه راهبرد سیاسی، 3(11)، 63-98.
صواف، محمد محمود (1346). نقشه‌های استعمار درراه مبارزه با اسلام، ترجمه و نگارش، سید جواد هشترودی، تهران: موسسه انتشارات فراهانی.
عزیز، احمد (1367). تاریخ تفکر اسلامی در هند، ترجمه نقی لطفی و محمد جعفر یاحقی، تهران: انتشارات کیهان با همکاری شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
فتاحیان، محمد حسین (1399). «درآمدی بر اندیشه سیاسی آیت الله سید علی خامنه ای در تحقق جامعه اسلامی»، فصلنامه پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 9(2)، 51-72.
الفرایشه، سلیمان (1358). رقابت عباسیان و فاطمیان در سیادت بر حرمین شریفین قرن پنجم و ششم هجری، ترجمه رسول جعفریان، تهران: نشر مشعر.
کارنکار، هیرانمای (1366). هند مستقل ،ترجمه دکتر محمدجواد ناطق‌پور، دکتر علی‌اصغر کیا، مجیدجعفری اقدام، تهران: انتشارات آروَن.
الگار، حامد و دیگران (1362). نهضت بیدارگری در جهان اسلام، ترجمه سید محمد مهدی جعفری، تهران: شرکت سهامی انتشارا.
لاسیه، سوزان (بی تا)، گاندی و مقاومت منفی، ترجمه عنایت، چاپ دوم، تهران: نشر کمانگیر.
مارگارت براون، جودیت (1372). گاندی، زندانی امید، ترجمه محمد حسین آریا فرد، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
موسی، نجفی (1374). تاملات سیاسی در تاریخ تفکر اسلامی،جلد 3، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ویلیام، لاپیدوس (1376). تاریخ جوامع اسلامی در قرن ۱۹ و ۲۰، ترجمه محسن مدیر شانه چی، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
هاردی، پیتر (1369). مسلمانان هند بریتانیا، ترجمه حسن لاهوتی، مشهد: بنیان پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
هاردینگ، ارتور (1370). خاطرات سیاسی سَر آرتور هاردینگ، ترجمه جواد شیخ‌الاسلامی، تهران: انتشارات کیهان.
یزدانیان، حسین (1355). گاندی و استقلال هند، تهران: نشر و پخش کتاب.
Desai. M (1968). Day-ta-Day with candhiVol. 2. P. 23.
Collected work of mahatma Gandhi (Government of India publication, 1966, Vol, 17, p.35)