نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی- مدیر گروه برنامه ریزی و مطالعات فرهنگی
چکیده
استکبارستیزی و مشارکت آگاهانه جامعه دانشگاهی در آن، یکی از وجوه فعالیتهای سیاسی در بستر دانشگاه-های کشور است. مشارکت جامعه دانشگاهی در امر سیاسی از دهه سی قرن پیش شروع شده و کماکان ادامه دارد. در عرصههای مختلف تاریخ معاصر ایران و در حوادث مهمی چون 16 آذر 1332 و 13 آبان 1357 شاهد نقش-آفرینی جامعه دانشگاهی در کنار سایر اقشار جامعه در ترسیم مسیر تحولات کشور بودهایم. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بیان نمودند سابقه استکبارستیزی دانشجویان ایرانی به روز 16 آذر سال 32 و مخالفت آنان با حضور نیکسون معاون رئیسجمهور آمریکا در دانشگاه تهران به دنبال کودتای آمریکایی 28 مرداد همان سال بر-میگردد. هدف از نگارش این مقاله شناسایی مصادیق استکبارستیزی در دانشگاههای ایران است و در این چارچوب درصدد پاسخگویی به این سئوال هستیم که استکبارستیزی در دانشگاههای ایران چگونه بروز و ظهور می یابد. روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانهای و کتب، پایاننامهها و مقالات علمی – پژوهشی، استکبارستیزی در جامعه دانشگاهی در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیه اصلی این مقاله به این نکته میپردازد که استکبارستیزی در جامعه دانشگاهی ایران بیشتر نمادین بوده و به صورت حرکتهای نمادین چون شرکت در راهپیمایی 13 آبان؛ روز ملی مبارزه با استکبار و آتش زدن پرچم و یا بیان شعارهایی در رد سیاستهای استکبارگران خود را متجلی مینماید. استکبارستیزی در دانشگاههای ایران در قالبهایی چون فعالیتهای علمی – پژوهشی، برگزاری نشستهای علمی، برگزاری نشستهای خبری و شرکت در راهپیمایی بازنمایی میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation of anti-arrogance in Iranian universities
نویسنده [English]
- leila sangi
Acecr faculty member - Director of Planning and Cultural Studies Department
چکیده [English]
Anti-arrogance and the conscious participation of the academic community in it is one of the aspects of political activities in the country's universities. The participation of the academic community in political matters started in 1332 and is still going on. In various fields of Iran's contemporary history and in important events of the country, we have witnessed the role of the academic community alongside other sections of the society. In the course of the Islamic Revolution, we have seen the university community, especially the students, accompany the ideals of the Islamic Revolution and then their epic and proud presence during the eight years of Holy Defense. The purpose of writing this article is to identify examples of anti-arrogance in Iranian universities. In this framework, we are trying to answer the question of how anti-arrogance emerges in Iranian universities. The research method is descriptive-analytical. Using library resources and books, theses and scientific and research articles, anti-arrogance in the academic community has been investigated in the period after the victory of the Islamic Revolution. The main hypothesis of this article is that anti-arrogance in Iranian academic society is more symbolic and it shows itself in the form of symbolic movements such as participating in a march and burning the flag or saying slogans against the policies of the arrogant. Anti-arrogance in Iranian universities is represented in forms such as scientific and research activities, holding scientific meetings, holding news meetings and participating in marches.
کلیدواژهها [English]
- Arrogance
- Anti-arrogance
- University
- 13 Aban (4 November)
- 16 Azar( 7 December)