Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Islamic Revolution, Faculty of Theology and Religions, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 A member of the academic staff of the psychology department of North University

Abstract

From the point of view of political psychology, the behavior and political ethics of the prophets and imams in forming a desirable society was not the Machiavellian method of Western ideas, which is based on lies, force, corruption, deceit, and deceit. Rather, it is based on the teachings and methods of the Qur'an and divine ontology, and these methods are patient, brave, strong, have high self-confidence, and are also very strong-hearted and hard-hearted towards unbelievers, and are very compassionate and kind to each other. 29. Fatah) This research is qualitative and of the type of library and documentary studies. The information obtained has been qualitatively analyzed using experts.

The findings of the research will show that the application of ontology in the field of political psychology leads to the realization of the ideal society. A practical example of that is Imam Khomeini, who studied political and campaign psychology in the framework of Quranic ontology and succeeded in creating a system and a desirable society in the Iranian revolution. His success was due to two reasons. Divine Knowledge) Secondly, he had made the moral behavior of the prophets and infallible imams his model in establishing a desirable government system, and this was the condition for his success in establishing a desirable system in the Islamic Revolution of Iran.

Keywords

آلوسی، سید محمود(1415). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه
انصاریان، حسین(1388). ترجمه قران کریم، تهران: انتشارات اسوه.
تاجیک، محمدرضا(1379). میشل  فوکو و انقلاب اسلامی، تهران: انتشارات بقعه.
جمشیدی، مهدی(1391). کتاب بنیادهای اجتماعی وقوع انقلاب.تهران.دانشگاه امام صادق
خمینی، روح الله(1383). شرح حدیث «جنود عقل و جهل»، قم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
درام، عبدالرحیم و عیوضی، محمدرحیم(1395). درآمدی بر آینده پژوهی اسلامی، تهران: موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی مرکز آینده پژوهی علوم وفناوری های دفاعی.
رابرتسون، رونالد(1380). جهانی شدن، تئوری‏های اجتماعی و فرهنگ جهانی، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر ثالث.
زاده‌محمدی، علی(1395). مکتب روان شناسی وحدت مدار: مقایسه ی تطبیقی با مکاتب: روان تحلیلی، رفتارگرایی، انسان گرایی، وجودگرایی، شناخت گرایی، گشتالت، معناگرایی، تهران: انتشارات قطره.
سجادی، عبدالطیف(1383). ویژگیهای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)، تهران: انتشارات چهارده معصوم.
شیخ صدوق، محمد بن علی(1966)علل الشرایع، قم: انتشارات داوری.
طباطبایی، محمدحسین(1391). المیزان. انتشارات، تهران: دارالکتب الاسلامی.
عرفانی، محمدنظیر(1396). شاخصه های جامعه مطلوب در تمدن اسلامی از منظر قران، تهران: جامعه المصطفی العالمیه.
عیوضی، محمد رحیم(1388). آینده انقلاب اسلامی و منازعات آینده جهان، مطالعات انقلاب اسلامی، 6(18)، 11-32.
قرشی بنابی، علی اکبر(1380). قاموس قرآن، انتشارات، تهران: دارالکتب الاسلامی
مامقانی، محمد تقی(1388). ناموص ناصری، تهران: انتشارات تاریخ ایران
مروی، ابوالفضل و فرقانی، محمد مهدی(1393). جامعه مطلوب و جامعه مدنی در گفتمان امام خمینی، پژوهشنامه متین، 16(63)، 143-169.
مکارم شیرازی، ناصر(1386). پیام قرآن، ج9، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، تهران: دارالکتب الاسلامیه.