نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار علوم سیاسی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
چکیده
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی تأثیر عوامل محیطی-ایدئولوژیکی و قرائت دینی بر خوانش متفاوت از مفهوم حقوق زنان در اندیشه گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی و نواندیشان دینی پس از انقلاب اسلامی بر مبنای نظریه کوئنتین اسکینر است. از همین رو سوالی که مطرح میشود عبارت است از اینکه «اختلاف آراء اندیشمندان فقه محور و نواندیشان دینی در خصوص جایگاه اجتماعی زنان از چه عاملی نشأت گرفته است؟» نتایج حاصل از تحقیق که با روشی توصیفی-تحلیلی و آزمون نظریه با مورد بدست آمده است، نشان میدهد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با ورود به عرصه عملی سیاست و بخصوص از دهه هفتاد، با مسائل جدیدِ علمی، آراء سیاسی تازه و روشهای نوینِتفسیرِ متون دینی روبرو شدیم. یکی از جریانهایی که برای تفسیر متون دینی از روشهای جدید استفاده کرد جریان نواندیشی دینی است. این جریان با اتخاذ روش هرمنوتیک، دین را به گونهای تفسیر نمود که قابلیت پذیرش حقوق زنان، آنگونه که امروزه بیان میشود و متناسب با عصر کنونی است را داشته باشد، تا به زعم خود کرامت زنان متناسب با شرایط روز حفظ گردد و از بیعدالتی نسبت به آنها جلوگیری شود. همزمان با آنها، گفتمان فقاهتی، با تأکید بر روش فقهی و سنتی عالمان دینی، به حفظ جایگاه دین در حوزه مسائل اجتماعی جهت تأمین سعادت ابدی انسانها میاندیشید. آنها در همین راستا، فهم فقه محورانه از دین را ضروری میدانند. به باور این گفتمان، حقوق محوله به زنان در جوامع اسلامی، برخاسته از فطرت آنها است و تنها با استناد به چهارچوب احکام اسلامی-فقهی قابل فهم است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating the effect of religious reading on different readings of the social position of women in the thought of jurisprudence and modern religious thinkers after the Islamic Revolution.
نویسنده [English]
- Mohsen Shafiee Seifabadi
Assistant Professor of Political Science, Ardakan University, Ardakan, Iran
چکیده [English]
The main purpose of this article is to investigate the influence of environmental-ideological factors and religious reading on different readings of the concept of women's rights in the thought of political Islamic discourse, jurisprudence and religious neo-thinkers after the Islamic revolution based on Quentin Skinner's theory. Therefore, the question that is raised is, "What is the origin of the difference of opinions of jurisprudence-based thinkers and modern religious thinkers regarding the social position of women?" The results of the research, which were obtained with a descriptive-analytical method and a test of the theory with the case, show that after the victory of the Islamic Revolution of Iran, with the entry into the practical field of politics, especially since the seventies, with new scientific issues, new political opinions and We encountered new interpretation methods of religious texts. One of the currents that used new methods to interpret religious texts is the new religious thought current. By adopting the hermeneutic method, this movement interpreted religion in such a way that it has the ability to accept women's rights, as they are expressed today and is appropriate for the current era, so that, according to its own opinion, the dignity of women is preserved according to the conditions of the day and against injustice. to prevent them. At the same time, jurisprudence discourse, emphasizing the jurisprudential and traditional method of religious scholars, thought to maintain the position of religion in the field of social issues to ensure the eternal happiness of humans. In this regard, they consider it necessary to understand religion based on jurisprudence. According to this discourse, the rights assigned to women in Islamic societies originate from their nature and can only be understood by referring to the framework of Islamic jurisprudence.
کلیدواژهها [English]
- religious reading
- social tenth
- Women's rights
- jurisprudential discourse
- New religious thinkers