@article { author = {asadi, masoud and akbarzade, ferydoun and karimi fard, hossein and hosseinzadeh, ali hossein}, title = {A strategic study of the principle of expediency in Islamic government based on the opinions of Imam Khomeini (RA).}, journal = {scientific journal Political Sociology of the Islamic Revolution}, volume = {3}, number = {3}, pages = {43-63}, year = {2022}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2783-5200}, eissn = {2783-5200}, doi = {}, abstract = {One of the rational foundations of jurisprudence that Imam Khomeini highlighted in his political discourse was expediency. Imam Khomeini paid attention to the fact that for the continuation of the political system in the Islamic Republic, it is vital to pay attention to the interests of the political system and society. Therefore, facing new political challenges and conditions opened the way for the use of the element of expediency, in which "public good" played a prominent and special role. The evolution of the category of expediency, which was accompanied by the rulings of Imam Khomeini, was to open political and social knots that had become "problems". Therefore, in the revision of the constitution, solving the problems of the system is one of the consultative matters that the Expediency Council He gives a leader who can solve them by securing the interests of the country and society. The sign of expediency, in the discourse of the Islamic Republic, which is the continuation of the discourse of political jurisprudence, is closely related to reason and rationality. This article clarifies that the formation of expediency was precisely based on the issue of legislation in the Islamic Republic. This issue is directly based on the relationship between Sharia and law.}, keywords = {expediency,Imam Khomeini,rationality,Law,government order}, title_fa = {بررسی راهبردی اصل مصلحت در حکومت اسلامی با تکیه بر آراء امام خمینی( ره)}, abstract_fa = {یکی از بنیادهای عقلانی فقهی که امام خمینی در گفتمان سیاسی خود آن را به صورت بارزی مورد توجه قرار داد مصلحت بود. امام خمینی به این موضوع توجه داشت که برای تداوم نظام سیاسی در جمهوری اسلامی، توجه به مصالح موجود در نظام سیاسی و جامعه، امری حیاتی است. از این‌رو، مواجهه با ابتلائات و اقتضائات جدید سیاسی، راه را برای استفاده از عنصر مصلحت، که در آن «خیر عمومی» نقش بارز و ویژه‌ای داشت، باز کرد. سیر تحول مقولۀ مصلحت، که با احکام حکومتی امام خمینی همراه بود برای گشودن گره‌های سیاسی و اجتماعی‌ای بود که تبدیل به «معضل» شده بود از این‌رو در بازنگری قانون اساسی، حل معضلات نظام، یکی از موارد مشورتی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام به رهبری می‌دهد که بتواند با تأمین مصالح کشور و جامعه آن‌ها را حل کند. دال مصلحت، در گفتمان جمهوری اسلامی، که تداوم گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی است، تا حد زیادی با عقل و عقلانیت دارای ارتباط وثیقی است. این مقاله روشن می کند که شکل‌گیری دال مصلحت دقیقاً بر بنیاد مسئلۀ قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی بود. این موضوع، به صورت مستقیم، بر رابطۀ میان شرع و قانون استوار است.}, keywords_fa = {مصلحت,امام خمینی,عقلانیت,قانون,حکم حکومتی}, url = {https://www.psirj.ir/article_160737.html}, eprint = {https://www.psirj.ir/article_160737_6e925729b8885c9711f56fac3d60991d.pdf} }