دانشجویان همواره بهعنوان قشری منتقد در جامعه معرفی شدهاند؛ انتقاداتی که اگر بهدرستی مطرح و بهدرستی بهرهبرداری شود میتواند زمینه توسعه سریعتر کشور بهویژه امور اجرایی را که مهمترین و اثرگذارترین ...
بیشتر
دانشجویان همواره بهعنوان قشری منتقد در جامعه معرفی شدهاند؛ انتقاداتی که اگر بهدرستی مطرح و بهدرستی بهرهبرداری شود میتواند زمینه توسعه سریعتر کشور بهویژه امور اجرایی را که مهمترین و اثرگذارترین اقدامات حکومت است را فراهم نماید و اگر به شکل مناسبی مطرح نگردد ضمن رواج بیاخلاقی و تخریب میتواند زمینه تبلیغات رسانهای بیگانگان علیه ساختارهای اجرایی کشور گردد. با این فرض تحقیق حاضر نظرات 274 نفر از دانشجویان را بهصورت تصادفی و تا رسیدن به اشباع علمی در خصوص انتقاد نسبت به تصمیمات و اقدامات دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران جویا شده و سپس به روش تحلیل محتوا نظرات آنان را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته که عدم انتقاد سازنده را میتوان در دو دسته نواقص ساختاری و ضعف فردی تقسیمبندی نمود. البته رضایتمندی نیز عاملی است که باعث عدم شکلگیری انتقاد سازنده شده است. عوامل ساختاری به احساس بینتیجه بودن انتقاد، احساس شنیده نشدن انتقاد، احساس ترس و فقدان راهکار قانونی برای انتقاد تقسیم میشود. ناتوانی در انتقاد، نابلدی، بیتفاوتی و بیعلاقگی جزء ضعفهای فردی منتقدین هستند و رضایت از شرایط زندگی، توجه بیشتر به فرصتها و پذیرش تصمیمات دولت از عواملی هستند که با ایجاد رضایتمندی از شکلگیری انتقاد سازنده ممانعت میکنند.