حضرت آیت الله خامنهای(مدظله العالی) فرآیند تحقق اهداف اسلامی را در قالب جامعهی اسلامی را از سال 68 در قالب سخنرانیهای متعددی تا کنون بیان فرمودهاند. ایشان الگوی ر سیدن به جامعهی اسلامی را در قالب ...
بیشتر
حضرت آیت الله خامنهای(مدظله العالی) فرآیند تحقق اهداف اسلامی را در قالب جامعهی اسلامی را از سال 68 در قالب سخنرانیهای متعددی تا کنون بیان فرمودهاند. ایشان الگوی ر سیدن به جامعهی اسلامی را در قالب پنج راهبرد مطرح نمودهاند که عبارتند از؛ «ایجاد انقلاب اسلامی و در ادامه آن تشکیل نظام اسلامی و در مرحله بعد تشکیل دولت اسلامی میباشد که نتیجه تشکیل دولت اسلامی تشکیل کشوری با مدیریت جامع قوانین اسلام است و چنین کشوری میتواند زمینه ساز ایجاد تمدن بین المللی اسلامی باشد چرا که در این مرحله میتواند با مراودات با کشورهای دیگر زمینه صدور فرامین و قوانین دین اسلام را به سایر ملتها فراهم نماید.» پژوهش حاضر بر آن است تا به این سوال پاسخ دهد که جامعه اسلامی چگونه و به چه صورت در شکل گیری و قوام منظومه فکری مقام معظم رهبری نقش آفرینی می کنند. در پژوهش حاضر کوشیده می شود که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر اطلاعات مبتنی بر روش کتابخانهای، ضمن تبیین مفهوم «جامعه اسلامی»، نحوۀ تکوین و شکل گیری منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد ابعاد نظری جامعه اسلامی توضیح داده شود. کنکاشها بیانگر آن است که شاخصههای تمدن اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری-در متن پژوهش آورده می شود- بنا به نحوۀ تقدم و تاخر، هر کدام به گونه ای در معماری فکری مقام معظم رهبری موثر واقع بوده اند.
روش نظام سلطه در حکومت بر افکار، اغوا و روش نظام الهی ارشاد است. لذا نظام سلطه در جنگ روایتها تلاش دارد تا با تحریف واقعیتها، بر افکار عمومی مسلط گشته و اهداف استکباری خود را به دست آورد. اما در نقطه مقابل، ...
بیشتر
روش نظام سلطه در حکومت بر افکار، اغوا و روش نظام الهی ارشاد است. لذا نظام سلطه در جنگ روایتها تلاش دارد تا با تحریف واقعیتها، بر افکار عمومی مسلط گشته و اهداف استکباری خود را به دست آورد. اما در نقطه مقابل، نظام الهی تلاش دارد تا با جهاد روشنگری، افکار عمومی را از اسارت سلطه نجات بخشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در جنگ روایتها راهبرد جهاد تبین را برگزیدند و از سوی دیگر، ایشان با ارائه بیانیه گام دوم، هدف پیش روی انقلاب اسلامی را مشخص نموده و جوانان را مخاطب قرار دادهاند. از این رو، مسئولیت اصلی این جهاد در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر عهده حلقههای میانی است که در ارتباط با بدنه جامعه از یک سو و مسئولین نظام اسلامی از سوی دیگر هستند. لذا ضرورت دارد که نقش حلقههای میانی در جهاد تبیین با هدف تحقق بیانیه گام دوم مشخص گردد. پژوهش حاضر اطلاعات را به صورت کتابخانهای جمع آوری و به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی مینماید.
رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن تحلیل آنچه در چهل سال ابتدایی گذشت و با تأکید بر نقاط قوت به دست آمده، بسیار مدبرانه و حکیمانه قله های قابل دسترس در چهل ساله دوم انقلاب را با تکیه بر نقش ...
بیشتر
رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن تحلیل آنچه در چهل سال ابتدایی گذشت و با تأکید بر نقاط قوت به دست آمده، بسیار مدبرانه و حکیمانه قله های قابل دسترس در چهل ساله دوم انقلاب را با تکیه بر نقش جوانان مؤمن و انقلابی مشخص نمودند و راه رسیدن به آرمان والای انقلاب یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی را در جوانگرایی و حضور موفق و بیش از پیش جوانان انقلابی، متعهد و متخصص در همه میدانهای داخلی و خارجی دانستند. سئوالی که در این پژوهش مطرح شد این بود که چگونه جوانگرایی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب میتواند موجب تحقق نظام پیشرفته اسلامی شود؟ در پاسخ مطرح شد که جوانان با وجدانکاری، همبستگی، تلاشِ امیدوارانه، کار مدبرانه و برنامهریزی شده، و در عین حال توکل به خدا و استمداد از پروردگار و با تکیه بر روحیه جوانی میتوانند به این مهم برسند. همچنین یافته های پژوهش حاکی از آن بود که شاخصه های مورد تأیید ایشان برای واگذاری مسئولیت ها و مناصب حیاتی و مؤثر برای طی نمودن مسیر چهل سال دوم به جوانان از جمله تعهد، تخصص، ایمان، شجاعت، عدالتخواهی و مجاهدت بوده، و با تأکید بر این شاخصه ها به سلامت و بهتر از چهل سال اول این راه میتواند پیموده شود. استخراج شاخصه های جوانگرایی از کلام و اندیشه امام خامنه ای(مدظله العالی) در این تحقیق الگوی کار ما بود.