فاطمه نوری؛ مهدی شریعتمداری؛ لطف الله عباسی سروک
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 199-225
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی دانشگاه آزاد تهران به روش کیفی از نوع نظریه مبنایی صورت گرفته است. پژوهشگر با استفاده از یک طرح کیفی به شناسایی مولفههای سازنده الگوی بومی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی دانشگاه آزاد تهران به روش کیفی از نوع نظریه مبنایی صورت گرفته است. پژوهشگر با استفاده از یک طرح کیفی به شناسایی مولفههای سازنده الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی پرداخته که ضمن مرور ادبیات و مطالعه تجارب جهانی دراین خصوص، به شناسایی عناصر الگو پرداخته شد. این امر به منظور کشف عناصر بومی درخصوص دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی میباشد. در ادامه الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی بر اساس نظرات بدست آمده ازمتخصین طراحی شده است. جامعه آماری شامل کلیه متون کتابخانهای و صاحب نظران و خبرگان موضوع دانشگاههای نسل چهارم کارآفرینی که به روش گلوله برفی و قانون اشباع نظری، 18نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فرم مصاحبه نیمه سازمانیافته بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از کدگذاری نظری استفاده شده است. یافتههای بدست آمده از پژوهش حاضر نشان میدهد که الگوی بومی دانشگاه نسل چهارم کارآفرینی شامل 9 مولفه اساسی اهداف است. درمجموع دراین الگو بر رشد و توسعه، ارزشگذاری نوین، تدوین چشمانداز مشترک و تقویت تفکر استراتژیک، یادگیری در عمل، یادگیری حل مساله، انطباق توانایی دانشاموختگان با نیاز بازار کار، حمایت ازکار تیمی، روحیه پژوهشمحوری، توانمندی بین دانشنظری و کاربرد تاکید شد.